HaikuDanmark.dk | |
Artikler |
|
|
|
|
|
Eros i Lysgård Fra
1819 til 1825 var Steen Steensen Blicher præst i Lysgård,
der ligger en halv snes kilometer syd for Viborg. Mange år
senere – i 1842 – skrev Blicher E
Bindstouw, der indeholder 12 digte og fortællinger,
som i bogens rammefortælling foregives at være blevet
sunget og fortalt af karle og piger i bindestuen i Lysgård
Skole hos skolemesteren Kræn Koustrup. Her hører vi
blandt andet visen om den kålhøgne Øwli, der med sin
lystige sang og dans vækker en sådan uro i adelsfrøkenen
Else, at hun først finder ro, da de to sover sammen i græsset
”saa søhdele, saa bløhdele”. Den vise morede de sig
meget over i Lysgård, understreger Blicher i sin
rammefortælling. I
nutiden bor en anden kunstner i Lysgård, nemlig
keramikeren Helle Bovbjerg. Her skaber hun sine originale
keramiske skulpturer i ler, bånd, porcelæn og plexiglas.
Fx sarkofager og containere, der er flertydige symboler på
rum, indhold og bevægelse.
Jeg lærte Helle
Bovbjerg at kende i 2005, da vi sammen i Brænderigården
i Viborg arrangerede Ild
og Ord, hvor raku-brænding og haiku-digtning mødtes
og gik i dialog med hinanden. Nu skriver vi 2009, og Ruth,
Silas, Jenny og jeg er i Lysgård for at besøge Helle og
tale om en skulptur, hun skal lave til os. Vi drikker te
og spiser hjemmebagt brød. Senere besigtiges hus, have og
hønsegård. Og så går vi i værkstedet, hvor Silas og
Ruth snart er travlt beskæftigede med hver deres lerklump.
Vi taler om
forskellige muligheder. Former og farver. Og jeg præsenterer
Helle for det haiku, der – om muligt – skal indgå som
en tekstlig bestanddel af skulpturen.
Jeg har i nogen
tid forsøgt at skrive et kort og præcist digt om, hvad
digterkunst egentlig handler om. Altså et såkaldt meta-digt.
Et godt digt skal for mig at se være en sanset oplevelse,
der er blevet bearbejdet i bevidstheden og derefter bundet
til papiret i det sproglige udtryk. Eller udtrykt med de
bibelske begreber kød
og ånd:
Kødets
sansninger
og
åndens syner fastholdt
som
tegn i sproget
Efter at have
skrevet dette meta-digt slår det mig, at det ikke kun
siger, hvad digterkunst er. Det fortæller faktisk, hvad
al kunst dybest set drejer sig om. Det er blot forskellige
medier, sansningerne og synerne udtrykker sig igennem.
Den tekst, jeg
har med til Helle, siger derfor noget om, hvad det handler
om i den keramiske kunst:
Kødets
sansninger
og
åndens syner fastholdt
som
tegn i leret
Efter et
udbytterigt besøg (vi har en god oplevelse samt et
friskbagt brød og 12 landæg med hjem) tager vi afsked og
drager tilbage til Århus. Dog først efter at have
stukket hovedet ind i Lysgård Kirke og sendt salig
Blicher en venlig tanke. Et
år senere, i oktober 2010, mødes vi igen til
udstillingen Eros på
spil i Silkeborg
Kunstnerhus. Her betror Helle mig, at det har taget
hende lang tid at tage min tekst så meget til sig, at den
kunne komme ud igen som et (for hende selv) personligt ægte
udsagn. Pludselig – i forbindelse med Eros-motivet –
faldt brikkerne imidlertid på plads. Resultatet er blevet
ikke én, men to meget forskellige skulpturer, hvori min
tekst indgår som et sprogligt element. Dels en Art Container – en container i ler med tre porcelænspakninger
bundet til taget ved hjælp af røde snore, dels et Keramisk Broderi – en trekantet flise med røde broderier, ophængt
i noget der minder om en keramisk amagerhylde.
Senere samme år
indgår sidstnævnte skulptur i Helle Bovbjergs
retrospektive jubilæumsudstilling på Viborg Stiftsmuseum. Hjemme hos os er Art Container derimod endelig kommet i havn på Langenæs og er
blevet losset.
|